Lapse areng 1.-5. eluaastal Sotsiaalsed ja emotsionaalsed oskused

12/02/2021

Varajase Kaasamise keskus annab välja palju head ja olulist infot lapsevanemale. Nende koduleheküljelt https://www.vkkeskus.ee/ leiate rohkesti infot ja lugemist. Jagame ühte nende kirjutatud kokkuvõttet, mis annab hea ülevaate laste sotsiaalsetest ja emotsionaalsetest oskustest. 

1-aastane laps

  • on võõraste suhtes häbelik;

  • nutab, kui ema või isa lahkuvad;

  • naudib mängusituatsioonis inimeste imiteerimist;

  • näitab välja konkreetseid eelistusi osade mänguasjade ja inimeste suhtes;

  • paneb proovile vanemate reageeringuid söömise ajal (nt toidust keeldumisel);

  • paneb proovile vanemate reageeringuid oma käitumise osas (nt reageerimine nutule, vanemate lahkudes);

  • on mõnes olukorras kartlik;

  • eelistab ema või regulaarset hoidjat teistele;

  • kordab tähelepanu saamiseks helisid või žeste;

  • sööb iseseisvalt sõrmedega;

  • sirutab asjadeni jõudmiseks kätt või jalga.

2-aastane laps

  • järgib teiste, eriti vanemate ja suuremate laste käitumist;

  • teadvustab endale, et ta on teistest eraldiseisev isiksus;

  • suhtub teiste laste seltskonda entusiastlikult;

  • näitab välja kasvavat iseseisvust;

  • näitab välja trotslikku käitumist;

  • aasta keskel suurenevad vanemate lahkumisel ärevuse episoodid, seejärel need kaovad.


3-aastane laps

  • tunneb uhkust oma saavutuste üle;

  • kujuneb välja eakaaslastega suhtlemine;

  • saab aru mõistetest "minu oma" ja "tema oma";

  • laps osaleb lühikestes dialoogides, sh algatab ise dialooge - eelkõige midagi küsides, paludes;

  • kommenteerib enda ja kaaslase sooritatud tegevust (räägib, mida tehti) 2-3 lausungiga;

  • võib karta tundmatuid ja uusi asju.

4-aastane laps

  • on huvitatud uutest kogemustest;

  • teeb koostööd teiste lastega;

  • mängib "ema" või "isa";

  • on fantaasiamängudes üha leidlikum;

  • paneb riidesse ja võtab riidest lahti;

  • peab läbirääkimisi konflikti lahendamiseks;

  • on võrreldes kolmeaastasega iseseisvam;

  • kujutab ette, et paljud tundmatud pildid võivad olla "koletised";

  • näeb ennast tervikliku inimesena (keha, vaim, tunded);

  • ei suuda sageli eristada fantaasiat ja tegelikkust.

5-aastane laps

  • tahab sõpradele meeldida;

  • soovib olla sõprade moodi;

  • nõustub suurema tõenäosusega olemasolevate reeglitega;

  • meeldib laulda, tantsida, näidelda;

  • näitab üles iseseisvust (suudab naabril iseseisvalt külas käia);

  • on teadlik seksuaalsusest;

  • suudab eristada fantaasiat tegelikkusest;

  • on vahest nõudlik ja vahest koostööaldis.